Download:      
Indledning
  
Værkinformationer
  
Billeder
  

Jeg gad vide, om der er noget Menn. paa Jorden, der ikke har Brug for X's Komme i Hjertet. Jeg gad vidst, om der er nogen af de Folk i Stadil, der kommer alt for sjældent i Kirke uden at de har Brug for Jesus X. Jeg gad vidst om der er nogen af dem, der kommer flittigt nok, men hører daarligt efter eller ikke har forberedt sig nok eller ikke er med i Salmesang og Bøn med Hjerte uden at de har Brug for Jesus X. Jeg gad vidst, om jeg nogensinde godt forberedt og godt oplagt er gaaet op paa Prækestolen uden at jeg har haft Brug for Jesus X. Nej, det er jeg ikke, og jeg er helt viss paa, at hvert eneste Menn. har Brug for den Mand, om de da ellers bare kendte noget til ham; men det er det svære og vanskelige, og Gud ved, hvorfor det skal være saadan, jeg ved det ikke, at der er saa mange Menn., der slet ikke ved eller forstaar eller har paa Følelsen, hvad der menes, naar det Navn nævnes. Det vidste de Folk vel heller ikke, som han i Dag kom ind til og læste højt for. Er det ikke Jesus Josefsøn? sagde de? Og det var det jo, og det var det alligevel ikke. For det var jo Jesus Gudsøn, det var ham, der var varslet hos den gamle Profet, det var den Jesus, der er i Himlen og i Menneskehjertet paa eengang det var den Jesus, som al vor Glæde og vor Kraft stammer fra ja, det var den Jesus, der gør alle Ting mulige, naar blot vi tror paa ham. Se, det giver Krstnd. sit Ord for, at der er en saadan Frelser, saaledes at intet Menneske behøver at bede forgæves ikke saadan, at han er kommen til Jorden og har lavet det saadan, at alle de, der vil tro paa ham, de er fri for Nød og Fattigdom og Sygdom og Død lige med det vons, nej, men saadan, at alle disse Ting gør ikke saa meget mer, for de er fuldstændig forandrede; mens de før var meningsløse og rædselsfulde Ting, saa er de nu Guds Kærtegn.

I Adventstiden bereder vi os til Kristi Komme. Vi gør hovedrent, slagter, brygger, bager osv. Det gør vi, og det er rigtigt. Vi skal være paa Vej med den Slags Ting i god Tid, saa de ikke skal forstyrre vor Juleglæde og Højtiden selv.

 

390 393 - 395 - 120

 

1. Sønd. i Adv. (2 Tekstr.) 1925?