Download:      
Indledning
  
Værkinformationer
  
Billeder
  

6. S. e. T.

Kan vi Menn da gøre noget godt for at arve det evige Liv? Er det ikke saadan, at det faar vi af Guds Naade, naar blot vi holder os nær til ham i Tro. Jo, saadan plejer vi jo at sige; men X's Ord her er noget andet; her hedder det: hold Budene, begynd med det. Og nu kan vi ikke løse det op i skarpsindige Udredninger af Sjælelivet og sige, at den unge Mands Svar tyder paa, at han trænger til en Afnæsning , en Nedskæring, og derefter svarer X, som han gør. Hvor meget sandt der end er i dette, saa er der ingen Tvivl om, at det var X magtpaaliggende at enhver holdt disse Bud. Hvis du eller jeg kom til X med det Spørgsmaal vilde han næppe svare os med de Ord, men en eller anden Gang vilde vi hos ham møde Budene; ogsaa alle Budene. Hvad skal vi nu sige f. Ex om 3 Bud (som X for øvrigt ikke nævner her) Nu i Høhøsttiden, naar Folk kører en Søndag. Ja, vi er jo ikke Jøder, det strenge Sabbatsbud gælder ikke os. Men har Folk gjort sig det klart? Arbejder de ikke idet de tænker: vi vil nu have vort bjerget; saa kan Vorherre sige, hvad han vil. Eller som en gammel Drukkenbold engang spruttede: faar jeg blot bjerget Korn, saa faar det gaa med at bjerge min Sjæl som det kan. Hvis jeg var Bonde og kaldte mig Kristen, saa tror jeg, jeg vilde bære mig saadan: hvis det var godt Vejr eller halvgodt Vejr, vilde jeg selvfølgelig ikke gøre det om Helligdagen. Men kom der et Aar med meget slet Vejr og Fare for Ødelæggelse, saa vilde jeg gaa i Kirke i Kirketiden og der vilde jeg sukke til Gud Nu spørger jeg dig, om hvad du synes. Og saa kan det godt være, at jeg vilde føle det som om Gud svarede mig: jeg har ikke ladet Føde gro til at fordærves og saa vilde jeg høste med god Samvittighed og Tak til Gud.

Jo, visst betyder Budene noget for os som Kristne. Men aldrig noget til at hovmode os af. Saa prøver vi da at holde dem og stoler ellers paa Guds Naade. Og i Medgang som i Modgang, i Liv som i Død tyer vi til Ordet, at for ham er alle Ting mulige.